Saturday, March 21, 2009

Ramadan 1428 Hijrah

[12-Sep-2007]

masjidkualakangsar

::: Pix Masjid Ubudiah di Bukit Chandan, Kuala Kangsar, Perak ini adalah antara
::: simpanan arkib outstation aku [huhu].. dalam perjalanan ke Perlis, sempat gak
::: sorang2 singgah jap solat jamak di sini yg terkenal dgn senibina unik terutama
::: bentuk kubah bawang emas & menaranya yg dibina rapat2.. magnificent building
::: mmg aku kagum bebenor dgn masjid nih sejak mak & ayah aku bawa aku cuti2
::: M'sia semasa kecik dulu & bertambah geraaam plak bila tengok entry FP member
::: lain yg ada gak memaparkan pix2 masjid nih [hehehe].. Alhamdulillah tercapai jua..

::: Pembgnan masjid ini bermula dari zaman Sultan Idris Murshidul Adzam Shah I,
::: Sultan Perak ke-28 & dirasmikan oleh Sultan Jalil Karamatullah Shah pada 1917..
::: material jubin marmarnya pula telah dibawa masuk dari negara Itali.. awesomee..
::: terdapat kwsn makam DiRaja yg mempunyai makam pahlawan negara iaitu..
::: Laksamana Mohamad Amin, bapa mertua Ngah Ibrahim yg dituduh bersubahat
::: membunuh JWW Birch.. tapi aku tak sempat nak cari di mana makamnya..

::: Selain masjid Ubudiah, Kuala Kangsar juga terkenal dgn destinasi pelancongan:
::: Istana Kenangan [Muzium Di-Raja Perak] aku tak pi sbb aku tak tau masa tuh
::: sedih tul leer sbb lokasi masjid & muzium dekat betol!!! aku on the way ke Perlis,
::: tergesa2 tak sempat singgah, lagi besh ialah Bengkel Labu Sayong & Sg Perak..
::: ke utara pula, Air Terjun Batu Hampar & Taiping..

::: complete FP pictures: http://reactivatezul.fotopages.com/?entry=1284719

Masjid-Ubudiah-3
~ [p/s]: my other 1st Ramadan entry: klik Ramadan 1427 Hijrah

~
::: Selamat Menyambut Ramadan..
::: Selamat Berpuasa & Berterawih..

No comments:

Post a Comment

Although every comment is appreciated, due to time limitations I might not be able to respond to everyone. All spam comments will be deleted. Terima kasih!