Monday, March 23, 2009

Wildlife @ Home

beruk-collage

::: Bersempena dgn Earth Day 2009 pada [22/4/2009] sebulan dari skrg [hehe] aku decide
::: posting entry berkaitan dgn wildlife kat rumah aku sendiri [hehehe] antaranyer yg gerun:
::: beruk atau macaque & jugak belalang kayu atau stick insect yg mengagumkan.. sonok gak
::: bila area rumah kat hutan nih, boleh lihat wildlife yg susah kelihatan secara 'close-up'..
::: tingkap rumah aku yg ber-tinted menyebabkan beruk yg datang tak nampak pon aku kat
::: dlm [hehehe] mula2 mmg terkejut bunyi mcm ada org berjalan atas bumbung, takut gak..
::: rupa2nyer beruk! [ekekekeke] sedang dia bertenggek, cepat2 aku grab kamera utk shoot..
::: utk pengetahuan sumer, dlm mulut dia tuh, ialah kulit limau yg dia amik dari tong sampah..

~ for more info, click: http://en.wikipedia.org/wiki/Long-tailed_macaque

kayu-collage

::: Manakala belalang kayu tuh mmg aku tak sangka betul dia serangga benda hidup.. sbb masa
::: tuh aku tgh menyapu rumah kat porch kereta.. terkejut beruk gak bila tersapu serangga nih,
::: [hehehe] aku angkat & letak dia kat atas daun pokok aku.. rupa2nyer dia haus sbb bila kat
::: atas daun tuh, terus dia minum titisan air siraman aku tadi.. kesian, mmg dah lama tak hujan
::: ketika tuh.. aku perhatikan bentuk dia mmg sebijik mcm ranting kayu.. hebat tul ciptaan
::: Tuhan, camouflage semulajadi yg extremely susah hendak dikesan.. aku tahu serangga nih
::: boleh terbang, takkan berjalan kot sampaii rumah aku [ekekekeke] tapi tang sayap tuh aku
::: tak dapat nak cari katner dia simpan.. mmg hebat, sampaiikan belalang kayu nih adalah
::: merupakan spesis serangga terpanjang di dunia setakat ini..

~ for more info, click: http://en.wikipedia.org/wiki/Stick_insect
~

12 comments:

  1. pelik giler binatang atas down tu ... apa tu???

    ReplyDelete
  2. belalang kayu? kalau sekali tgk mcm ranting je kan?? hehe

    ReplyDelete
  3. wohooo~sangat mcm batang kayu n tetiba tringat plak satu watak the ant tu..hikhik.. muscle awk da mcm mole pon ada..hahahah..but his cute la..haha..

    ReplyDelete
  4. wow! sempat myempat snap yek!
    hebat....

    ReplyDelete
  5. Kera tu buleh buat jadi member .... stick insect tu buleh buat lauk kat member tu

    ReplyDelete
  6. sumber inspirasi saya nih
    seme bend leh jadi bahan...

    ReplyDelete
  7. please support 60 earth hour \O/

    ReplyDelete
  8. Kera tu dah biasa tengok. Kalau kat PJ ni pegi je kat Bukit Gasing, memang banyak. Belalang Kayu yang tak tahan tu. MasyaAllah begitulah kejadian tuhan.. sekali tengok memang macam kayu.. (ranting).. Terima kasih atas doa. Dah sihat sket.. :)

    ReplyDelete
  9. reactive dah pandai menipu la...tgk pict dia pun cikgu dah tau la..
    cikgu tanya pakai brand apa jer..nikon/canon,mana lagi bagus? cikgu ye la pakai kamera hset jer....
    mana nak tau pasai kamera mahai2 nih.hehehe!
    apa2 pun pics reactive nih memang HEBAT!

    ReplyDelete
  10. salam...
    wah...dah pindah 'rumah baru'
    ha...he...he....
    skrg ni dah byk pindah dah...
    saya pon dalam proses nak pindah....
    insyaallah sy pindah perlahan-lahan...
    p/s sy mmg dari PJB la...kat JRKV....

    ReplyDelete
  11. >> monyet ni kalau masuk sarkas mesti dah tak payah training punya...
    >> serba serbi dia dah pandai...:-d

    ReplyDelete
  12. wah pakcik zul... what a nice collection of animal and insect pictures. i like... gambar serangga tu paling best, gambar pon sharp je. skg gne kamera ape ek..?? huhuhu.... keep it up! kalau nk amik gambar haiwan or serangga lagi, come here in Sabah.. banyakk pilihan :P

    ReplyDelete

Although every comment is appreciated, due to time limitations I might not be able to respond to everyone. All spam comments will be deleted. Terima kasih!